Sárga középső csoport
„Sárgák vagyunk, ragyogunk, egymással jóban vagyunk!
Felnőttek és gyerekek, a Zsivajban jó veletek!”
A 2020/21. nevelési évben a sárga középső csoportba (4-5 évesek) jelenleg 20 fő gyermek jár rendszeresen óvodába. A nemek arányát tekintve 6 fő a kislányok, és 14 fő a kisfiúk száma.
Az intézmény alap feladatai között szerepel a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése.
A kislányok között 1fő gyermek SNI, aki hallássérült és évet ismétel csoportunkban.
A középsős gyermekek fogadására a csoportszobát ismételten úgy rendeztük be, hogy az az átlag képességű és a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek igényeit is egyaránt kielégítse.
A hosszú nyári élet során a pedagógiai munka megtervezéséhez folyamatos megfigyeléseket végeztünk a gyermekek játéktevékenységét nyomon követve, valamint megismerkedtünk az új gyermekek szüleivel, hogy tapasztalatokat gyűjthessünk a családok által képviselt értékekről.
A nevelési évet megkezdve, a járványügyi helyzetre való tekintettel, a családokkal online szülői értekezlet keretében adtunk tájékoztatást az új napirendünkről, nevelési, oktatási koncepciónkról, tervezett óvodai programokról, valamint egy módosított házirendben adtunk felvilágosítást az elvárt egészségügyi szokások betartásáról.
A pedagógiai programunk szerint középső csoportban októbertől kerül sor a tervezett tanulási tartalmak szervezésére, a szeptemberi időszak viszont elegendő volt arra, hogy a gyerekek visszaszokjanak az óvoda napirendjéhez, az új gyerekek beilleszkedjenek a csoport életébe.
A folyamatos napirenden belül a gyermekek továbbra is ismerkednek az óvodai szokásokkal, egyre magabiztosabban alkalmazkodnak a kialakított régi és újonnan bevezetésre kerülő szabályokhoz. Tevékenységeik során bizalommal fordulnak az őket körül ölelő felnőttekhez, kedvelik és keresik a megszokott társak, barátok közeledését.
Az SNI gyermekünknek már nem új az intézmény, hiszen a mellettünk lévő csoportból került át hozzánk, de a csoportszokásokra, gyermekek elfogadására differenciált nevelésben kell részesítenünk.
Az egészséges életmód alakítása során szeptemberben a gyermekek megismerték a járványügyi helyzetből kialakított és a PP. alapján tervezett személyi higiéniai szokásokat, melyeket egyéni képességeikhez mérten gyakorolnak napközben. A gondozási tevékenységek megvalósulásában: testápolás, öltözködés, étkezés, pihenés, egyre kevesebb segítséget kell biztosítanunk számukra, önállótlanság csak a teljesen új, még begyakorlásra váró feladatokban mutatkozik: pihenés után a takarók összehajtogatása, ágyak kezelése, stb.
Sikeresen folytatódik, csoportunkban a gyerekek környezettudatos magatartásának megkezdett tevékenységei: pl. szelektív hulladékgyűjtés, takarékoskodás az energiával, vízzel, rajzpapírral, tudatos vásárlási szokások alkalmazása a babakonyhában, tiszta, esztétikus környezet igénye, óvása, falevelek szelektív gyűjtése az óvodaudvaron, stb.
Az érzelmi, az erkölcsi, és az értékorientált közösségi nevelés: A gyermekekről elmondhatjuk, hogy szeretnek óvodába jönni. Igénylik, szeretik és keresik egymás és a felnőttek társaságát. Szeretnek beszélgetni, informálódni, kapcsolatot teremteni a jó hangulatban zajló játék kedvéért.
Továbbra is kedvesen alakulnak a barátságok, fiúk, lányok és a szülők között egyaránt. Többen alkalmazkodnak már az SNI kislány sajátos viselkedéséhez és pozitív példát mutatnak a kevésbé toleráns társak felé.
Ismerik egymás belső tulajdonságait, kezdik megélni egymás egyediségét. A megbeszélt és alkalmazott illem és viselkedésbeli szokásokat ellenőrzés mellett betartják egymás között, valamint együttműködnek a felnőttekkel. Ha konfliktusba keverednek, minden esetben arra szoktatjuk őket, hogy tanuljanak meg egyezkedni, jelezzék igényeiket egymásnak, az óvónőknek, figyelmesen hallgassák meg a felnőttek javaslatait, fogadják el egymás másságát, tartsák tiszteletben egymás sajátos döntéseit, és egyre önállóbban találjanak problémáikra elfogadható megoldásokat.
Anyanyelvi nevelés során az a tapasztalatunk, hogy minden gyermekek a nap folyamán vagy a társak jelenlétében vagy feladathelyzetben mára már szívesen kommunikál. A csoportban minden gyermek képességeihez mérten részt vesz irányított/ kezdeményezett, anyanyelvi játékokban. Mozgással egybekötött verselést, mondókázást, dalos játékokat önállóan is szerveznek akár még az udvari játék során is. Megkedvelték a beszélgető köröket és továbbra is igénylik az élménybeszámolókat. Már csak 1-2 gyermek van a csoportunkban, akinek figyelmét kevésbé köti le a mesehallgatás, ezekben a helyzetekben a szülők közreműködését kérjük. A mese cselekményét képesek érzelmileg átélni, megjeleníteni, követni. Ismételt mesecselekményekre magabiztosan visszaemlékeznek.
Figyelmesek a felnőttek mintaadó viselkedésére: tiszta, dinamikus beszéd, jó tempó, helyes artikuláció. Több gyermeknek gazdag az aktív szókincse és változatosan tudja kifejezni magát, többen azonban továbbra is folyamatos egyéni fejlesztést igényelnek a szabad játék folyamatában. Három kisfiúnál és az SNI kislánynál nagyobb lemaradás tapasztalható a beszédfejlődésben, nehezen lehet velük kommunikálni. Fejlesztésükbe az óvoda logopédusa, valamint utazó gyógypedagógus működik közre.
Játék:
A gyermekek megismerték a játékok helyét, rendeltetésszerű használatát, napközben az együttjátszás után, ellenőrzés mellett már önállóan teszik helyére maguk után a játékokat. Ha valaki mulasztást követ el, a társak figyelmeztetik a rendrakásra. Az SNI kislány még kevésbé alkalmazkodik a szokásokhoz, vele közösen kell gyakorolnunk, hogy megszokja a tevékenység helyes folyamatát.
A csoportunkba járó gyerekek játékára általában jellemző az életkori sajátosságoknak megfelelő ötletesség, kreativitás, a más, az újszerű lehetőségek kipróbálása. Vannak húzóerők a gyerekek között, akik követésre méltó jó példákat, viselkedési módokat tükröznek a társaik felé. Ez az attitűd nem csak egy helyszínre vagy egyfajta tevékenységre korlátozódik, hanem napról napra megjelenik a szőnyegen, az asztali játékokban, a babakonyhában, a rajzasztalnál, a mesesarokban, illetve mozgásos játékokban, udvari játékokban egyaránt. A játszótársak iránti tisztelet, elfogadó magatartás már kialakult a csoportban, de előfordul, hogy 1-2 gyermek engedetlenkedik, figyelmen kívül hagyja azokat. Általában a mindennapos beszélgető körökben újra átbeszélgetjük a kialakított szabályokat és ezzel is segítséget nyújtunk egymásnak.
Munka:
A gyermekek számára folyamatosan biztosítjuk a munkatevékenységek állandóságát. Megfigyelhető a csoportban az aktivitás, lelkesedés, saját szükségleteikkel kapcsolatos feladatok megoldásában. Továbbra is örülnek a sikernek, a megerősítés motiválja őket a további teendők elvégzésére. A munka jellegű feladatok folyamatos bővítésre kerülnek középső csoportban. Bővülnek az önkiszolgáló tevékenységek: önálló folyadéktöltés az asztaloknál, gyerekek megkínálása, asztal rendbe tétele étkezések után, asztalterítők, takarók összehajtogatása, szelektív edények kiürítése, terem takarításban való együttműködés, levélseprés az óvodaudvaron, stb.
Tehetséggondozás: A tehetséggondozó programunk megvalósítása során a szabad játék folyamatában, sok-sok lehetőséget felkínálva próbáljuk a gyermekeket kibontakoztatni. A gyermekek többsége nagy önbizalommal, biztonságérzettel nyilvánul meg önállóan is a társak jelenlétében. A gyerekek kérésére továbbra is folytatódik a kedvelt tevékenységgé vált zenehallgatás, a szabad tánc, mely hatására minden esetben előtérbe kerül az egyediség, a fantáziadús érzelmi reakciók áradata.
2021.01.21
Tünde, Betti néni
Óvodai programok 2020-2021
Október
Október 5. /hétfő/ – Állatok világnapja.
Október 7. /szerda/ – Egészségnap.
A hagyománnyá vált programunk, a COVID-19 járványügyi helyzetre való tekintettel - a szülők közreműködése nélkül - az óvodai csoportokban, délelőtti időpontban kerül megrendezésre.
Október 26-30.
Az iskolai őszi szünet alatt a lecsökkent létszám miatt óvodánk összevont csoportokkal működik.
November
November 4. /szerda/ – Ünnepi fotózás.
November 13. /péntek/ – Márton napi lámpás felvonulás.
A hagyománnyá vált programunk, a COVID-19 járványügyi helyzetre való tekintettel - a szülők közreműködése nélkül - az óvodai csoportokban, délelőtti időpontban kerül megrendezésre.
November 17. /kedd/ - Játszódélután.
A hagyománnyá vált programunk, a COVID-19 járványügyi helyzetre való tekintettel nem kerül megrendezésre.
November 17, 24. /keddi napok/ - Fogadónap.
December
December 4. /péntek/ - Mikulás.
December 8. /kedd/ - Adventi készülődés, mézeskalácssütés.
A hagyománnyá vált programunk, a COVID-19 járványügyi helyzetre való tekintettel - a szülők közreműködése nélkül - az óvodai csoportokban, délelőtti időpontban kerül megrendezésre.
December 16. /szerda/ - Gyermek karácsony.
A hagyománnyá vált programunk, a COVID-19 járványügyi helyzetre való tekintettel - a szülők közreműködése nélkül - az óvodai csoportokban, délelőtti időpontban kerül megrendezésre.
Február
Február 15-19. Farsang
Hétfő: „A mesék birodalma”.
Kedd: Pizsama-buli!
Szerda: Jelmezbál. Programunk, a járványügyi helyzetre való tekintettel a szülők közreműködése nélkül kerül megrendezésre.
Csütörtök: Állatos nap.
Péntek: Kiszebáb égetés, hagyományőrző program.
Március
Március 12. / péntek/- Március 15. Ünnepség megszervezése a csoportokban.
Április
Április 12. /hétfő/- Fogadónap
Április 19. /hétfő/- Fogadónap
Április 21. /szerda/- Nevelés nélküli nap
Napirend
Érvényes: 2020.szeptember hó 01. napjától.
Középső csoport
Tevékenység |
A tevékenység megnevezése |
||
Kezdete |
Vége |
Idő tartama |
|
6:00 |
7:00 |
1 óra |
Játék összevont csoportban. Személyes percek.
|
7:00 |
10:00 |
3 óra |
Szabad játék. 8:00-8:30 testápolási tevékenységek, reggeli. Anyanyelvi játékok. Játékba integrált kötetlen, kötött foglalkozások. Mindennapos testnevelés. Gyümölcs-zöldségfogyasztás.
|
10:00 |
11:45 |
1óra 45 perc |
Játék a szabadban. Szabad játék. Mikro-csoportos tapasztalatszerzések. Pedagógiai programból adódó kiegészítő tevékenységek: mozgás programok, énekes játékok. Egyéni és mikro-csoportosfejlesztő játékok. Egyéni és mikro-csoportosfejlesztő foglalkozások szakemberek bevonásával.
|
11:45 |
13:00 |
1óra 15 perc |
Testápolási tevékenységek. Ebéd.
|
13:00 |
14:30 |
1 óra 30 perc |
Pihenés.
|
14:30 |
15:15 |
45 perc |
Testápolási tevékenységek. Uzsonna.
|
15:15 |
16:45 |
1 óra 30 perc |
Játék a csoportszobában vagy a szabadban. Szabad játék. Egyéni és mikro csoportos fejlesztő játékok.
|
16.45 |
18:00 |
1 óra 15 perc |
Játék összevont csoportban.
|